Юрій Пилипів: Ми не лише втримались на ринку газу, але й стали одним із його лідерів
10.12.2021
Ринок газу для населення діє в Україні вже більше року. Ми зустрілися з директором ТОВ «Івано-Франківськгаз Збут» Юрієм Пилипівим щоб розпитати про те, як Україна наближає своє енергетичне законодавство до стандарів ЄС, про якість газу, який споживаємо, ціни на нього та яких ще змін в рамках реформ енергосектору очікувати споживачам.
Для чого взагалі було запроваджувати ринок газу, хто від цього виграв, продавці чи ми, споживачі?
Відкриття ринку газу – це ще один крок, який здійснено в рамках виконання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. В Європі держава не регулює ціни на газ для побутових споживачів, в нас же на практиці виявилось не зовсім так. Найперше для того, щоб ринок повноцінно запрацював, – всі постачальники повинні отримати рівний доступ до газу українського видобутку.
Хоча споживачі вже є у виграші. Зараз постачання газу можна порівняти з послугою мобільного зв’язку. Кожен може вільно переходити від одного постачальника до іншого орієнтуючись на його ціну, сервіс чи інші чинники.
Як сьогодні формується ціна на газ для споживачів ТОВ «Івано-Франківськгаз Збут»?
Зазвичай, ціна на газ має чітку сезонність. З наближенням холодів, коли попит зростає, газ традиційно дорожчає, а коли настає тепло і попит зменшується, – дешевшає. Натомість у 2021 році спостерігаємо аномалію, коли ціни на ресурс продовжували рости не лише весною, але й влітку. Це сталося через кілька чинників. Головним експерти називають поведінку Росії. Вона, з метою тиску на ЄС, штучно створила дефіцит газу, через що ціни на блакитне паливо, у порівнянні з минулим роком, злетіли більш ніж у десять разів. Відповідно ціни на європейських та світових біржах вплинули і на вартість українського газу. Зі збільшенням маржі постачальників це не пов’язано.
Наразі 90% ціни блакитного палива для наших побутових клієнтів складає вартість закупівлі газу, який держава реалізує через НАК «Нафтогаз». До цієї суми потрібно додати ще тарифи на транспортування ресурсу магістральними газопроводами та закачування у сховища. Окрім того, є ще наша націнка, яка необхідна для друку та доставки рахунків за газ, підтримки роботи кол-центру, онлайн сервісів та мережі відділень.
Наразі, важливим для наших клієнтів є те, що ТОВ «Івано-Франківськгаз Збут» гарантує безперебійне постачання газу для населення за ціною 7,99 гривні за кубометр до 1 травня 2022 року.
– Чи багато клієнтів ТОВ «Івано-Франківськгаз Збут» за півтора року змінили постачальника газу?
– Після відкриття ринку десятки нових постачальників енергоресурсу «атакували» споживачів своїми пропозиціями. Дехто відверто демпінгував, щоб переманити наших клієнтів. На це «спокусилися» близько 4-5% клієнтів компанії, що було для нас цілком очікуваним та прогнозованим.
Втім, як в підсумку виявилося, не всі нові гравці ринку змогли забезпечити безперебійне постачання газу за озвученою ціною. У окремих компаній газ закінчувався і тоді споживачів автоматично переводили до ПОН (постачальника останньої надії), якому часто необхідно було оплачувати вищу ціну, аніж сподівалась людина, переходячи до нового постачальника.
Вважаю, що компанії, які дійсно дбають про своїх споживачів, мають не лише надавати якісні сервіси, а й, насамперед, гарантувати безперебійне постачання газу. Клієнт має бути впевненим: заплатив за газ – матимеш його на 100%.
– Скільки споживачів повернулося назад?
– Найбільший відтік клієнтів ми спостерігали на початку минулої зими, коли через відсутність доступу до газу українського видобутку наші ціни були дещо вищими, аніж в компаній, що такий доступ мали. Вже навесні, коли «Івано-Франківськгаз Збут» зміг придбати вітчизняний газ і запропонувати вигідні тарифи, почався зворотній процес. Відгуки клієнтів, які змінили постачальника і повернулися до нас, свідчать, що декілька десятків заощаджених гривень точно не вартують нервів, витрачених на розв’язання проблем, що виникли через зміну постачальника або відсутність належного сервісу в останнього.
–Як звичайній людині зорієнтуватися наскільки надійний той чи інший постачальник?
Нещодавно незалежні експерти з аналітичного центру DiXi Group в рамках Проєкту USAID «Прозорість Енергетичного Сектору» оприлюднили рейтинг постачальників газу України. Одним із завдань рейтингу, в якому оцінили півсотні найбільших газопостачальних компаній, власне і є допомога споживачам прийняти зважене рішення щодо вибору кращого постачальника на основі їх порівняння за важливими характеристиками. Індикатори оцінювання компаній для рейтингу були сформовані аналітиками на основі конкретних нормативних вимог та кращих європейських практик комерційної діяльності постачальників. В даному рейтингу ТОВ «Івано-Франківськгаз Збут» зайняв 2 місце. До речі, за підсумками 2020 року, згідно з даними НКРЕКП, наша компанія ввійшла у ТОП-10 найбільших постачальників газу населенню. Так що за підсумками відкриття ринку газу ми не лише втримались на ньому, але й стали одним із його лідерів.
– Аналізуючи рейтинг бачимо, що високе місце не в останню чергу досягнуто за рахунок розвинутої мережі сервісних центрів..
– Так, дійсно, розвинута мережа центрів обслуговування клієнтів – одна з наших переваг на ринку. Ми представлені у двох десятках населених пунктів. У наших відділеннях клієнт може в режимі живого діалогу отримати відповіді на будь-які питання стосовно постачання газу та розрахунків за нього. Більшість наших конкурентів не має сервісних центрів навіть в обласному центрі, не кажучи про невеликі містечка.
До речі, з відгуків клієнтів, що до нас повернулися, знаємо, що деякі несумлінні надавачі послуг, які обслуговують клієнтів лише онлайн, після підписання заяви-приєднання взагалі перестали брати слухавку і реагувати на запити споживачів.
Ми ж оперативно надаємо повний спектр клієнтських послуг як онлайн, так і офлайн – в режимі живого спілкування з клієнтами.
– Що робити споживачу, який в силу життєвих обставин накопичив заборгованість та не має можливості за неї розрахуватися. Адже відомо, що Президент підписав зміни до законодавства, які забороняють відключення боржників від газопостачання лише в так званій «червоній зоні» карантину.
– Споживачі, які не мають змоги погасити заборгованість одним платежем, можуть укласти договір реструктуризації та погасити накопичені борги рівними частинами протягом визначеного договором часу. Компанія завжди готова зробити крок назустріч клієнту, щоб допомогти не накопичувати борги. Під час дії карантину жодному клієнту, в тому числі і боржникам, не припинялось газопостачання та не нараховувалась пеня за невчасну оплату. Як правильно оформити заяву та інші деталі можна уточнити в Контакт-центрі за телефоном 0342 76 63 04.
– На початку листопада в стінах парламенту було проголосовано рішення щодо запровадження на ринку природного газу обліку і розрахунків за обсягом газу в одиницях енергії. Як сплата за одиницю енергії, а не за об’єм, відобразиться на кінцевому споживачеві?
– Закон передбачає перехід до методики обчислення в кіловат-годинах з 1 травня 2022 року.
Це нововведення усуне певну несправедливість в оплаті за газ. Вона виникає, тому що якість палива у різних регіонах неоднакова. Через це, для отримання однієї й тієї ж кількості енергії, потрібно спалювати різні об’єми газу. Буде правильно, коли споживачі платитимуть за обсяг використаної енергії, а не за об’єм газу, необхідний для її генерації.
Лічильники при цьому змінювати не потрібно. Споживачі, як і раніше, щомісяця передаватимуть показання приладів обліку Операторам ГРМ. Ті, за затвердженою НКРЕКП формулою, переводитимуть об’єми газу в кубах у обсяги спожитої енергії. Постачальники здійснюватимуть нарахування саме за кількість спожитої енергії. У квитанціях споживачі отримають ціну не за куби, а за енергоодиниці.
Люди отримуватимуть інформацію про вартість енергії від споживання газу і електрики в однакових одиницях виміру. Це дасть змогу об’єктивно порівнювати, яке джерело енергії вигідніше – газ чи електрика, наприклад, для приготування їжі чи обігріву житла.